Saturday, January 30, 2010

John Adams.





Lately..aku mmg tertarik dengan American Revolution. One day, HBO ada wat mini series bertajuk John Adams. Kisah ini berkisahkan Mr. John Adams, salah seorang 'founding fathers' of United States dan Presiden US yang ke-2.


Bermula dengan bagaimana kehidupan beliau seorang graduan undang-undang yang bekerja sebagai petani di Boston. Meniti kehidupan sebagai seorang ahli politik yang mempunyai pegangan yang tegas.


Well, aku sangat berminat episod ke-2..bagaimana beliau bersama-sama yang lain Thomas Jafferson, Benjamin Franklin, Rutledge, Lee dan semua berdebat utk mencapai persetujuan mengisytihar kemerdekaan dari Britain.


Ia juga juga menyentuh sudut diri aku, aku sungguh tertaik dengan konsep yang cuba diterangkan mengenai konsep government by the people, of the people, for the people.

Ia juga menyentuh konsep hak -hak diri yang universal dan bertepatan dengan lumrah dan fitrah manusia diciptakan Allah S.W.T


aku cadangkan semua agar cuba melayan siri ini.

No comments: